1. szokás - Te vagy a felelős!

Stephen Covey „A (sikeres ember ) vidám gyerek 7 szokása” módszer elemeivel indul a február.

A első rövid gondolat a „Te vagy a felelős”, vagyis a kis feladataink elvégzése lesz, különböző terüleketen próbáljuk őket játékosan buzdítani.

1. Ha eszükbe jut valami jó ötlet, nyugodtan mondják el,esetleg találják ki, hogyan lehet megvalósítani (kreativitás fejlesztés).

2. Amikor egy kis feladatot kapnak, ami „csak” nekik szól, arra legyenek büszkék, és próbálják okosan, ügyesen megcsinálni (feladattudat).

3. Ha unatkoznak, vagy csak egykedvűek, akkor próbáljanak ki valami olyat, ami felvidíthatja őket. Ne feltétlenül másoktól várják, hogy kitalálják a gondolataikat (kezdeményezőkészség, proaktivitás).

4. Akor is próbáljanak jól viselkedni, amikor senki nem látja őket, (kitartás, őszinteség).

IMG_5299

A jó szokások fája

Stephen Covey - a hét jó szokás

Az óvodai étkező falát díszítő csodálatos képen megbúvó útmutatások segítik összeszedni a gondolatainkat a mindennapokban. 

Fejérdy-Kovács Zsuzsanna alkotta meg a csodafát, amely az óvoda étkezőjét díszíti!

 

received_676298378056337~2

Tudatosítottuk-e vajon gyerekként mindannyian, milyen szerencsések vagyunk vagy voltunk, ha megtapasztalhattuk a nagyszüleink szerető közelségét? Bár a szebb kor képviselői a gyermekeik helyét nem foglalhatják el, bizonyos életszakaszokban elképzelhető, hogy közelebb kerülnek az unokákhoz, mint a „közbülső” generáció, s ha ez megfelelő keretek között történik,...

A nevelés sokféleképpen megfogalmazható, nagyon sok megközelítés létezik, gyakorlatilag tudományágak épültek fel a különböző, néha egymást igazoló, alkalmasint egymásnak is ellentmondó definíciók mentén. Az egyik, hozzánk közel álló meghatározás Arisztotelésztől származik, s kimondja, hogy nevelni annyit jelent, mint segíteni gyermekeinket abban, hogy növekedjenek az erényekben. Az erények...

A gyermek és a család számára leginkább megfelelő iskola kiválasztásának – amely önmagában kihívás a szülők számára –  egyik kulcskérdése, hogy elérkezett-e annak az ideje, hogy a gyermek óvodából iskolába lépjen. A szülőkre ilyenkor kéretlenül is záporoznak a rokonok és barátok kérdései és tanácsai az...

„A nehéz, olykor kilátástalannak tűnő helyzetekben a bátor ember ellenáll az ártó hatásoknak, elviseli a nehézségeket, és arra törekszik, hogy pozitív hozzáállásával legyőzze az akadályokat és nagy tetteket hajtson végre.” (David Isaacs: Character Building) Az erősség olyan jellembeli készség, amely segít megfelelően értelmezni és helyesen...

„Ha nincs öröm, nyugalom és könnyűség abban, amit teszel, az még nem feltétlenül jelenti, hogy mást kéne tenned. Elegendő lehet csak máshogyan tenni. A “hogyan” mindig fontosabb, mint a mit. Nézd meg, képes vagy-e sokkal több figyelmet szentelni a tevékenységnek, mint az eredménynek.” (Eckhart Tolle)...

Kata épp befejezte a mosogatást, már végre csend van a házban, a férje most jön ki Dani szobájából, lábujjhegyen, hiszen Dani alig tudott elaludni, annyira felizgatta a nagyszülők látogatása. Kata szerint férje szülei előtt a gyerekek, a hároméves Dani és ötéves Zsófi mindig a legrosszabb...

Anna és Tamás három gyermeket nevelnek: Márk 11 éves, Emma 4 és Andris, a legkisebb 4 hónapos. Anna otthon van a picivel, vezeti a háztartást, amiben Tamás is sokat segít neki. Reggelenként ő viszi a nagyobbakat iskolába, illetve óvodába, s Anna jár értük a kicsivel. A család...

A nagylelkűség olyan erény, amelyet nehéz objektív módon mérni, nagyon meghatározóak az indítékaink. Nagylelkűek vagyunk, ha önzetlenül és szívesen teszünk valamit, szem előtt tartjuk a másik ember javát, tisztában vagyunk a segítség értékével, miközben mindez erőfeszítéssel jár.

 

Egykor a királyok számára az udvariasság szinte egyetlen megnyilvánulása a pontosság volt. Az alattvalók sokféle módon fejezhették ki tiszteletüket a király felé, míg a király a pontosságával tudott udvarias lenni. Miután országonként vagy történelmi korok során változtak vagy változnak a viselkedési normák, azt gondolhatnánk, hogy...

„Az őszinte ember megfelelő módon, a megfelelő személlyel, a megfelelő időben megosztja mindazt, amit tett, mondott, látott, hallott, gondolt, figyelembe véve mindeközben a saját vagy a másik személy egyéniségét, személyiségét, helyzetét.” (David Isaacs: Character Building) Az őszinteség az emberi kapcsolatokban olyan, mint a kályha, amelynek...

A köszönetmondás olyan érték, amelyet tanulnunk kell. Vajon észrevesszük-e és hálát tudunk-e adni mindazért, amit elértünk, vagy amink van. Olyan erős-e bennünk a vágy, hogy köszönetet mondjunk, mint amilyen erősen vágytunk valaminek az elérésére vagy megtörténésére. A karácsonyig hátralévő két hétben próbáljuk végiggondolni, hogy miért...

Miután senki sem tud egyidejűleg sok fronton küzdeni, felnőtt sem, gyerek sem, ezért minden hónapban kiemelünk egy-egy jó szokást, amelyre hangsúlyt fektetünk, amelyet játékosan dolgozunk fel, hogy fokozatosan beépüljön a gyermekek és családjaik hétköznapjaiba, szóhasználatába. Óvodáskorban a gyerekek különösen fogékonyak ezekre az erényekre, örömet okoz számukra...

A kisgyermeki agresszióról. A négyéves Tamás egyedüli gyermek, ráadásul hosszú várakozás előzte meg a megszületését, hiszen a szülők több kudarcon estek át, mielőtt a kisfiuk megszületett. Talán ezért is van, hogy az édesanya óvja-félti a kisfiát, aki egy nagyon kis huncut és ravasz, élénk kisgyermek...

Fürdésidő

Higiéniai szokásaink. Éva és Péter két kisgyermeket nevelnek, az ötéves Tamást és a három éves húgát. A szülők mindketten dolgoznak, így este nagyon rövid az idő, amit a család együtt tölt. Péter nagyon későn jár haza a munkából, de a közös játékot a gyerekekkel semmiképpen...

Rend a lelke. Anna és Tamás három gyermeket nevelnek: Márk 11 éves, Emma 4 és Andris, a legkisebb 4 hónapos. Anna otthon van a picivel, vezeti a háztartást, amiben Tamás is sokat segít neki. Reggelenként ő viszi a nagyobbakat iskolába illetve óvodába, s Anna jár...

Kisgyermekkori szeparációs félelmek Palkó 3 éves, nemrég kezdett óvodába járni, s az első napok lelkesedését követően egyre gyakrabban fordul elő, hogy nem akar bent maradni az óvodában. Néha már otthon elkezdődik a sírás, főleg, amikor az anyukája viszi az óvodába. Az óvodában hasonló korú gyermekekkel...

A nevelés sokféleképpen megfogalmazható, nagyon sok megközelítés létezik, gyakorlatilag tudományágak épültek fel a különböző, néha egymást igazoló, alkalmasint egymásnak is ellentmondó definíciók mentén. Az egyik, hozzánk közel álló meghatározás Arisztotelésztől származik, s kimondja, hogy nevelni annyit jelent, mint segíteni gyermekeinket abban, hogy növekedjenek az erényekben. Az...

Egy óvodáskorú gyermek szájában pompázó cumi látványa szinte garantáltan állásfoglalásra sarkall sokat tapasztalt anyukákat, nagymamákat, hiszen a cumiról mindenkinek megvan a leghatározottabb véleménye. Ha elérkezik az óvodakezdés ideje, a szülők bizonytalanul mentegetőznek – mintha ez egy végzetes bélyeg lenne, – hogy bizony a cumiról még nem sikerült leszoktatni...

Egyre korábbi életkorban kezd foglalkoztatni bennünket, szülőket az a megfelelő óvoda vagy iskola kiválasztása. Előbb-utóbb szembe kell néznünk azzal, hogy mi vezérel a gyermeknevelésben, mik a legfontosabb elveink, értékeink, céljaink. Fontos-e és mit jelent számunkra, szülők számára szeretettel, szeretve nevelni a gyermekünket? Miként határozzuk meg a nevelés célját...

A családot mindenképpen megérinti, amikor a gyermek óvodába megy, s sok szülő számára egy jogosan fontos kérdés, hogy mi fog történni az első napokban, hetekben, lesznek-e akadályok a beilleszkedéssel, s hogy ezeket majd hogyan tudják közösen leküzdeni. „Másnak adom át a gyermekemet” érzés kicsit szívszorító...

„Egyszerűen nem hallgat rám, nem tudom, mivel próbálkozzam még, teljesen kifogytam az ötletekből!” sóhajtunk fel, amikor látjuk, hogy mindennemű érveink lepattannak gyermekünkről. Amikor nem tudjuk rávenni, hogy valamit hagyjon abba, vagy éppenséggel csináljon meg: köszönjön, rakja el a játékait, ne piszkálja a kisebb testvérét, ne...

Nagy kincset adunk gyermekeink kezébe, ha megtanítjuk őket arra, hogy idejükkel jól gazdálkodva okosan játsszanak. A játszás a gyermeknevelés és fejlesztés leghatékonyabb eszköze. Mi a jó játék ismérve? Kezdjük azzal, hogy a játszás nem a játékokon múlik. Óvodáskorban a gyermeki játékot a viccelődés, az éneklés,...

Az utóbbi évtizedek kutatásai, valamint a korai nyelvfejlesztés területén megfigyelhető jó tapasztalatok nagymértékben hozzájárultak ahhoz, hogy végérvényesen megváltozzon a nézet, miszerint az idegen nyelv felesleges megterhelést jelentene az óvodáskorú gyermeknek. Először is le kell szögeznünk, hogy az idegennyelv-tanulás nem azt jelenti a gyermeknek, mint a...