Iskolaelőkészítő
A gyermeki kíváncsiságra építve növeljük tudásvágyukat, motiváltságukat, állóképességüket, feladattudatukat, így bővülnek a világról alkotott ismereteik és fejlődik intellektusuk.
Iskolai felkészítő program
Az Iskolai előkészítő program több, egymással összehangolt elemből tevődik össze, fontos szempont, hogy személyre szabott legyen, azaz részletes részképesség vizsgálatokra épüljön.
Az iskolaelőkészítés nagy mértékben az óvodai csoportokban történik, csoportos és egyéni foglalkozások keretében. Megfelelő tervezés és szervezés mellett jut elegendő idő egyéni fejlesztésre, foglalkozásra, játékra.
A Sashegy Óvodában az egyéni fejlesztés útját dokumentáljuk. A tutori találkozók alkalmával tájékoztatjuk a szülőt az óvónői megfigyelések és mérések eredményeiről és a fejlesztendő területekről, majd együttesen határozzuk meg az adott gyermek fejlesztési irányvonalát.
Sulipercek - heti rendszerességgel
Az iskolába készülő gyerekek egy 30 perces játékos, iskolára hangoló délelőtti foglalkozásokon vehetnek részt, amelynek a tematikája részben illeszkedik az óvodai csoport éves tematikájához, emellett figyelembe veszi azokat a területeket, témákat, amelyek mentén majd az iskolai oktatás zajlik (anyanyelvi nevelés, környezeti nevelés, számolás). Ennek a foglalkozásnak a célja a szókincs fejlesztése, az ismeretek bővítése, a feladattudat formálása.
Az iskolaelőkészítő programunk kognitív területen:
- elmélyíti az alapvető ismereteket,
- továbbfejleszti a logikai gondolkodást, problémamegoldást,
- fejleszti a figyelemfenntartást,
- a rövid és hosszútávú memóriát,
- a matematikai készséget (számolás, mennyiségek összehasonlítása, alapvető műveletek 10-es számkörben, alapvető mértani alakzatok megismerése, térbeli tájékozódás, sorozatok alkotása, mérések - alapvető fogalmak a hosszúság, súly méréséhez -, idő fogalma).
Szocializáció területén ösztönzi:
- a társas kapcsolatok elmélyítését,
- egyre önállóbb konfliktuskezelést,
- a csapatmunkák gyakorlását
- a kommunikációs készségek fejlesztését,
- társadalmi normák elmélyítését.
Érzelmi területen:
- segíti a gyermekeket az érzelmi önszabályozásban,
- az érzelmi intelligencia, empátia fejlesztésében,
- erősíti az önbizalmukat, önértékelésüket,
- kitartásra ösztönöz.
Gyógypedagógiai (logopédiai) fejlesztés
A gyermekek részképességeinek (beszédkészség, beszédértés, memória, vizuális észlelés, finommotorika, stb.) fejlesztése heti egy alkalommal az óvoda logopédusa vezetésével történik 2-3 fős mikrocsoportokban.
A fejlesztés játékba ágyazottan vagy játékosan valósul meg, ügyelve arra, hogy kellő erőfeszítést igényeljen, de ugyanakkor a gyermeket sikerélményhez juttassa.
Kisfilm
Logopédus
Minden, a Sashegy Óvodába járó gyermek találkozik a logopédussal, aki elvégzi a logopédiai szűrővizsgálatokat.
A logopédus az óvónőkkel szoros együttműködésben foglalkozik a gyermekekkel, külön-külön vagy 2-3 fős mikrocsoportokban. Az óvónőkkel való együttműködés keretében külön javaslatokat tesz a gyermek fejlesztését illetően, feladatsorokat ad az óvónőknek illetve amennyiben indokolt, a szülőknek is.
A logopédiai szűrővizsgálat és a fejlesztés kiterjed mind a beszéd percepciós (észlelés, értés), mind a produkciós (kivitelezés) oldalára. A vizsgálatok megmutatják, hogyan észleli a gyermek a hangokat, azok sorrendjét, érti-e a szavakat, meséket, tiszta-e a hangok kiejtése, artikulációja, milyen a szókincse és a spontán beszéde.
A beszéd vizsgálata mellett fontos a grafomotoros készség (rajz, írás), a verbális és vizuális emlékezet, valamint a különböző részképességek feltérképezése is.
Pszichológus
A pszichológus elvégzi az iskolába készülő gyermekek iskolaérettségi szűrését is, ennek az eredményéről a szülőket is tájékoztatja.
Az iskolaérettség
Jellemzői:
Az értelmi képességek terén vizsgált szempontok a gyermek érdeklődése, az érzékelés-észlelés fejlettsége, az emlékezet, a figyelem, a képzelet és a gondolkodás szintje, a számolási és anyanyelvi képességek minősége, valamint nem utolsó sorban a kommunikációs, kapcsolatteremtő és kapcsolattartó képessége.
Testi érettség, motoros képességek fejlettsége – azaz a gyermek mozgása összerendezett, kialakult a laterális dominanciája (jobb/bal oldaliság), megfelelő a kondicionáló képessége (erőnlét, gyorsaság, állóképesség, hajlékonyság), a nagy mozgás, a finommotorika, a szem-kéz- lábkoordináció, a térbeli tájékozódás szintje megfelelő, illetve kialakult a testséma ismerete (énkép, önismeret, testhatárok érzékelése) stb.
Az érzelmi, akarati képességek vizsgálata során fontos megfigyelni a gyermek alapvető érzelmi állapotát, temperamentumát, érzelmi reakciói minőségét, empátiáját, feladattudatát. Az iskolaérett gyermeknél kialakul a szabálytudat, a kudarctűrés, a monotóniatűrés, az önfegyelem, valamint az akadályok, nehézségek leküzdésének módja.
A szocializációs képességek terén nagyon fontos szempontok az önismeret, énkép, önérvényesítés, a szabályokhoz és tevékenységekhez való viszony, illetve a társas kapcsolatok minősége.